Jins is de oudste tak binnen de scouts en Jin staat voor ‘Jij en Ik in Noodzaak’. Jins zijn op zoek naar zichzelf en naar nieuwe ervaringen. Ze staan op het punt om belangrijke keuzes te maken en dromen en fantaseren erop los. Ieder op zijn eigen manier. Jins leven één jaar intens samen en steken hun eigen jaar en (buitenlands) kamp ineen. Al doende leren ze samenwerken en verantwoordelijkheden opnemen. Ze doen allerlei kasacties om ‘zot goe’ kamp in elkaar te boksen als afsluiter van hun ledencarrière.

Jins kiezen volledig zelf de structuur van hun jaar. Ze doen, net zoals alle leiding, takraden om hun zondagen en kamp te plannen. Daarnaast geven ze ook al een paar keer leiding aan de jongere takken om zo meer voeling te krijgen met de leefwerelden van de verschillende leeftijden. Een leefweek maakt ook standaard deel uit van hun zotte jaar en op kamp vervolledigen de jins hun totem met een kleur.