Bij de Verkenners wordt er aan een groepsgevoel gewerkt dat de basis vormt voor een leuke leidingsploeg enkele jaren later. Verkenners vinden hun eigen leefwereld vaak nogal verwarrend, verrassend of moeilijk te vatten en de indeling van deze tak is vaak niet strak. Verkenners verleggen voortdurend hun grenzen. Ze doen uiteenlopende activiteiten die ze nog nooit gedaan hebben, ze organiseren Carnavalbal om extra geld in het laadje te brengen en ze gaan met dat geld één keer om de drie jaar op buitenlands kamp.

Verkenners staan ook al iets dichter bij het groepsgebeuren. Ze mogen na de zondagse vergadering nog blijven eten op de scouts en ook op andere momenten zijn ze welkom in het lokaal om een drankje te nuttigen. Daarnaast worden de Verkenners ook verwacht te helpen op Repmond Rock. Op het einde van hun Verkennercarrière hebben de leden ook hun voortotem verdiend.