Het leven van een kapoen is vol spel en fantasie. De leiding bedenkt spelen op maat van kapoenen. Wat vinden ze leuk en wat kunnen ze al op die leeftijd? Kapoenen ontwikkelen zich volop. Ze hebben meestal net geleerd om zelf boterhammen te smeren, zich aan te kleden, hun tanden te poetsen en te fietsen zonder kleine wieltjes. Elke dag verwerven ze nieuwe vaardigheden en oefenen ze wat ze net kunnen.

Voor het eerst naar de scouts gaan is één van de vele nieuwe ervaringen. Kapoenen leren wat het betekent om in groep te spelen, slapen voor het eerst ergens anders dan thuis en maken kennis met rituelen zoals het ‘in aantreden’ staan en de vergadering eindigen met een kreet. Scouting is voor een kapoen minder ‘normaal’ dan de thuisomgeving en de familie en minder ‘verplicht’ dan de school. Het is dan ook goed dat je kapoenen aan deze nieuwe en andere plek laat wennen.