Jong-Verkenners zitten op de wip tussen kind en puber. Hun leefwereld verandert razendsnel en wordt plots veel complexer. Jong-Verkenners houden van avontuur en steken graag de handen uit de mouwen. Ze vinden het leuk om inspraak te hebben en gaan graag nieuwe uitdagingen aan: vlottentocht, koken op houtvuur, slapen in patrouilletenten, woudlopersnacht, …

Jong-Verkenners leren samenwerken, engagement tonen en zich inzetten voor anderen. Zo ontdekken ze stilaan wat scouting echt inhoudt. Jong-Verkenners worden opgedeeld in patrouilles met hun eigen (hulp)patrouilleleiders en leren zelfstandig leven en beslissingen maken. De derdejaars zijn een belangrijke schakel in deze tak om hun jongere vrienden de nodige vaardigheden aan te leren. Ook krijgen de derdejaars hun totemdier op kamp, een heel belangrijk moment in hun scoutscarrière.